Saturday, May 18, 2013

sayur lover




( panda makan buluh tapi gemok jugak.. hehe ) 

                                   
aku bukan lah seseorang yang cerewet bab makan.cuma aku suka sayur.
aku bukan vegetarian cuma aku suka sayur.
 sampai kawan2 aku sendiri cakap



"Senang gila nak bela kau...makan sayur je...."



haha hebat xhebat la aku kan...sampaikan kawan aku yang xreti makan sayur tu boleh tabik spring kat aku untuk record makan sayur 24jam pon aku boleh hidup. Jangan nanti aku dapat suami yang jenis tak makan sayur pastu kena plak masak ikut sedap tekak aku..
kesian awak encik suami..haha 
xde la sampai camtu....
aku bukan jenis cerewet makan apatah lagi ada alahan dgn makanan ..aku still boleh enjoy makan lain. cuma kali ni aku fokus kat sayur je. aku disarankan agar tak makan makanan yang tertentu sebab ade masalah kesihatan sket.


 ****************************




Manfaat sayur untuk kesihatan.
  • Karbohidrat didalam sayur merupakan sumber tenaga .
  • Asid amino dan asid lemak merupakan zat gizi yang sangat diperlukan tubuh untuk semua reaksi kimia yang ada didalam tubuh sampai tingkat sel.
  • Vitamin dan mineral membantu berjalannya metabolisme dalam tubuh serta meningkatkan daya tahan tubuh serta meningkatkan stamina.
  • Serat membantu melancarkan pencernaan .
  • Antioksidan mencegah radikal bebas  masuk kedalam tubuh.
  • Fitonutrisi berfungsi sebagai ubat semulajadi pada sayuran untuk segala macam penyakit.
  • Enzyme membantu mencerna makanan supaya dapat diserap dengan sempurna oleh tubuh.
  • Probiotik merupakan bakteria baik yang berfungsi menjaga kesihatan saluran pencernaan.


-abah looks younger in doodle-

so,  lebih selesa dgn makan sayur sebagai langkah berjaga-jaga.Besides, sayur kan bagus tuk kesihatan n lebih jimat. kat kolej waktu lunch aku salu lebihkan lauk sayur n amik seekor ikan or telur.
aku xleh makan ayam. ape logik nya ayam ni xtau la mungkin ayam2 skrg ni gemokgemok sebab byk bahan kimia ..tapi aku bedal je kdg2..even abah pon xmakan ayam dah skg..so, lagi semangat lah sbb ada geng.  disebabkan abah tahu yang anak die sorang ni xboleh makan mcm2. abah pon beli banyaaak banyyaaaak banyakk sayur..huwaaa
ku lihat hijauuuuuuuuuu......................


err....nak masak camne ek?




3 comments:

  1. tapi ramaiyang sekarang kurang makan sayur...

    p/s: salam kenal dan follow sini...

    ReplyDelete